dinsdag 18 april 2017

Bloemenmannetje


Afgelopen weekend gingen wij op bezoek bij mijn
dochter Judith in Breda, zij is onlangs verhuisd 
naar een heel fijn huisje en wij gingen het bewonderen
(wij kregen ook een heerlijke lunch en het was gewoon fijn)
Als ik dan al zo richting het Zuiden ben gereden, 
wil ik ook altijd graag even naar Zeeland, omdat ik dan
al dichter in de buurt ben dan anders.
Meestal gaan we dan naar het strand maar om de drukte
vanwege de pasen te mijden, namen we de afslag
richting de zak (zo heet dat echt) van Zuid Beveland,
het gebied waar ik mijn laatste jaren in Zeeland woonde..


We reden over de weggetjes die ik zo goed ken en 
waar ik eindeloos veel gefietst heb, op weg naar mijn
werk, naar de stad, de kaasboerderij en gewoon voor
mijn plezier, omdat het er zo prachtig is..
We reden langs mijn oude huis in Driewegen, waar
alles nog precies hetzelfde is, alsof er geen jaren zijn 
verstreken sinds mijn vertrek, hele gekke ervaring.


Ook wilde ik graag even kijken of het boerderijtje
of het spulletje zoals wij dat in Zeeland noemden van 
het bloemenmannetje er nog was, en ooh ja dat was zo.
Een prachtig plekje waar de tijd stil heeft gestaan, 
een betoverend mooi stukje land vol met uitbundig
bloeiende bloemen waar een oud mannetje woont.
Er staat altijd een emmertje buiten met zorgvuldig 
samengestelde boeketjes bloemen uit zijn eigen tuin.
Het geld kan je gewoon in een plastic bakje leggen.
Ik ging daar altijd mijn bloemen halen en als je 
geluk had kwam het mannetje even uit zijn schuurtje.
(wist je dat het wit rond de deuren bedoeld is
om de deuren ook in het donker te kunnen vinden?)


Het mannetje droeg vaak een stofjas en klompen
en meestal maakten we even een praatje, over het weer,
zijn tuin, bijzonder planten en wat er zoal op kwam.
Het mannetje hield zich vandaag schuil, maar zijn landje
lag er fantastisch bij, en het maakte me zo gelukkig 
dat deze bijzondere plek onveranderd was gebleven, een 
klein eiland van vrede en vrolijkheid in de wereld..
Een groot verlangen maakte zich van mij meester
naar een dergelijke plek (ik voel mij altijd veel lichter
als ik in Zeeland ben, daar ben ik me pas weer van
bewust als ik daar ben)
Maar ik vind het ook fijn om te weten dat het nog bestaat,
deze onwaarschijnlijk mooie bloementuin..

Ik wens je een fijne dag
-X-

9 opmerkingen:

  1. Heb je een bosje gekocht? Fijn weekend was dit voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke ontdekking dat het bloemenlandje er nog was. Hoop dat jij ook een fijne dag hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor jou lijkt de tijd in Zeeland te hebben stilgestaan. Mooie plekjes, die er nog hetzelfde uitzien. Dat is fijn om daarbij even herinneringen op te halen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het prachtig daar! Lijkt me fijn om even terug te komen op zulke geliefde plekjes. Fijn dat het nog steeds hetzelfde is als in jouw herinnering!
    Liefs, Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een genot om naar te kijken zo'n bloemenweelde. En zo fijn ongecompliceerd hoe je daar nog bloemen kan kopen. Ooit verhuisde ik van Maurik naar Tiel. Toen ik door omstandigheden in Eck en Wiel kwam te wonen merkte ik pas dat mijn geluk toch echt buiten de stad ligt. Hoewel ik het op jouw mooie plekje in Amsterdam ook wel uit zou houden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig!!!!! Zowel het verhaal als de foto's.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)