woensdag 21 september 2016

De zee #2


Later dacht ik nog even na over de allereerste keer
dat ik de zee zag, ik weet nog dat we in Ede woonden
in een flat en dat er op een gegeven moment werd 
verteld dat we zouden gaan verhuizen..
Dat vonden wij helemaal niet leuk, wij vonden het 
leuk waar we waren, maar ik denk dat geen enkel kind 
staat te trappelen uit zijn vertrouwde omgeving 
weg te gaan en zijn vriendjes achter te laten..
Wel was er de belofte van de zee, onvoorstelbaar groot..


Daar dacht ik over na van de week en ik probeerde
me te herinneren hoe het precies gegaan was.
Die ochtend kreeg ik een mailtje van Dries, dat is mijn
stiefvader en zoals ik al eens eerder zei, dat klinkt
veel ongezelliger dan het in werkelijkheid is..
Ik kraag via de mail regelmatig commentaren op 
mijn blog, het is jammer dat ze niet openbaar zijn,
want ze zijn ongelofelijk leuk, soms gevoelig
en vaak hilarisch grappig..
Daar stond in dat we, toen ik 6 jaar oud was, met 
een gehuurde VW kever naar Zeeland gingen om
het huis in Koudekerke te bekijken en dat we
inderdaad naar zee zijn geweest, het was een gure grijze 
dag, of het inderdaad op de Hoge Hil was is niet
zeker maar het was in ieder geval in Domburg..


Zeer waarschijnlijk heeft Dries ook het kerkje laten
zien waar zijn vader ooit dominee was, vanaf deze
hoek genomen ziet het dorp Domburg er waarschijnlijk
nog net zo uit als toen en deze foto nam ik voor Dries.
Enfin, het maakte een grote indruk op mij, de zee,
veel meer dan het nieuwe huis, en vanaf dat moment
heeft de zee altijd een grote rol gespeeld in mijn leven,
mijn verbeelding en voelt het altijd als thuis..
(misschien was ik in mijn vorige leven wel een 
zeemeermin of een walvis of was mijn man een 
matroos en heb ik vaak op de duinen staat wachten,
turend naar de horizon, wachtend op zijn thuiskomst..)


Je weet het niet, haha, hoe dan ook, het is altijd
heerlijk om weer terug te zijn, daar..

Oh ja, het interview ging heel erg goed, denk ik, 
het was meer een gezellig gesprek en ik hoop dat ik genoeg
zinvolle dingen heb gezegd om er een verhaal van
te maken, komt vast wel goed, ik laat je weten als 
het te lezen is.

Ik wens je een hele mooie dag
-X-

6 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal, ik heb er van genoten, dank je wel!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zee is altijd prachtig, maakt niet uit welke dag. Mooi verhaal weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Z☺nnige dag toegewenst!


    Lieve groet, Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gek is dat toch dat we altijd naar iets verlangen wat we ooit hebben gehad. Mooi verhaal Ingrid en ik ben benieuwd waar je interview wordt gepubliceerd. Fijne woensdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja de zee zucht. Ik verhuisde van de zee af. Wel helemaal geweldig naar een boerderij in de betuwe maar nu eenmaal op de leeftijd van met weemoed terugkijken mis ik hem wel. (Ach wat piep ik. uurtje rijden en ik ben er :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie herinnering en fijn dat er nog iemand is om het aan te vullen of op te vullen met wat je zelf niet meer weet.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)