vrijdag 18 maart 2016

Being green..


Soms wordt ik getroffen op straat maar ook online
door de onvriendelijkheid en het ongeduld van mensen..
Zo reed ik laatst met de fiets ergens gewoon waar
ik mocht rijden, komt er een vrouw in een auto aanrijden,
ik denk oeh..die gaat wel heel hard de hoek om,
dus ik stop, terwijl ik voorrang heb, ze draait haar raampje
open en begint me daar toch te schelden;
***wijf en dat soort ellende..
Hoewel ik daar van schrik vroeg ik aan haar
waarom zeg je dat..blijkbaar haalde ik 
daarmee de angel uit haar giftige woorden
want ze reed zonder iets te zeggen door.
En dat is nog maar een van de vele voorbeelden,
als je hier door de hoofdstad fietst, maar ik kom 
het overal tegen, ik probeer me
het niet meer aan te trekken maar te denken,
ach jee, het moet niet makkelijk zijn om jou
te zijn, zo strak gespannen dat je om het minst 
of geringste ontploft, en je frustraties op een 
ander (die er niets aan kan doen) moet botvieren.
Ik hoor je, maar ik neem het niet in ontvangst..


Daarentegen kom ik ook regelmatige onverwachte 
vriendelijkheid tegen, zo liep ik laats van de pont
af, komt er zo'n gozer op een scooter naast me rijden,
ik dacht och hemel, daar gaan we weer..
maar hij zei, mevrouw uw veter zit los en reed door.
Oh haha, zo zie je maar..

Er is natuurlijk geen moraal aan dit verhaal,
soms lijkt het wel of grofheid en maar roepen
waar je zin in hebt de nieuwe norm is..
Het enige wat je kan doen is niet meedoen en 
denken als je er mee geconfronteerd wordt;
(online is het makkelijk, niet op reageren en blokkeren)
ach, stakker het is ook niet makkelijk
om groen, paars, zwart, wit of jou te zijn.
Veel succes op de lange weg die je nog moet gaan,
maar ik loop niet met je mee..

Ik wens je een heel goed weekend,
en ik hoop dat je veel vriendelijkheid op je pad 
tegenkomt van wie of wat dan ook..
-X-

24 opmerkingen:

  1. Dat is heel erg mooi gezegd en erg waar!
    Doe je de groeten aan Kermit als je hem ziet, hij is mijn favoriete kikker :)
    Fijne dag en liefs
    Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit weekend hoop ik op alleen maar vriendelijke mensen! Op jou advies ben ik de wet van de vuilniswagen aan het lezen. Dit verhaal doet me daar weer aan denken. Dankjewel voor de tip en een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schatje die jongen op de scooter. Ik hoop op veel van zulke ontmoetingen voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon zielig mensen die hun agressie op anderen botvieren. Vriendelijk zijn is niet zo moeilijk toch en het maakt de wereld om ons heen zoveel mooier....
    Fijn weekend daar.
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Precies het onderwerp waar ik het vanmorgen met mijn dochter over had! Ik wens je veel vriendelijke mensen op je pad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan ook echt verdrietig worden van zoveel onvriendelijkheid....
    Mooi gezegd Ingrid!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel veel mensen hebben te weinig liefde gekregen in hun leven, dus kunnen ze het ook niet geven. Zijzelf hebben daar de meeste last van. Ik wens je een weekend met heel veel liefdevolle mensen. Van mij een hug.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie blog weer, dank je wel :-)
    Fijn weekend!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gezegd , Ingrid, helemaal mee eens
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Ingrid
    Ben het helemaal met je eens. Het wordt steeds harder en agressiever.
    Vooral als je een gevoelig mens bent komt dat hard binnen.
    Een beetje empathie, een vriendelijk woord kost niets.
    Fijn weekend.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo waar, helaas gebeurt het overal. Maar ook de vriendelijkheid is er wel. Jammer genoeg valt deze minder op, omdat het andere hem overstemt. Ik wens je een heel fijn weekend. Zelf ga ik genieten van een reunie.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De reacties van Nederlanders lijken som meer op zwart of wit. Ertussen vervaagd de laatste tijd. Het voelt zo ongemakkelijk als de eigen emoties zo met mensen aan de haal gaan.
    Helaas heb je veel positieve reacties van mensen nodig als tegenwicht tegen die negatieve, die er zo in kunnen hakken.
    Goed om eens over na te denken.

    Groetjes en fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wens jou ook een fijn weekend en oooooh wat heb jij een leuk "pannekoekenplantje"!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie blog weer! Ik moest er van huilen. Ik ben soms niet zo goed in het op afstand houden van deze "grofheid" maar ik ben lerende hoor!! :-) Een heel mooi weekend! lieve groeten Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor je mooie blogpost! Ik denk weleens: mensen hebben het altijd over vrijheid van meningsuiting, maar wat mij betreft houdt dat ook in dat je de vrijheid hebt om je mening eens niet te uiten. "Be kind", schreven de Groene Meisjes gisteren. Oh, wat zou de wereld er dan anders uit zien! Maar jij maakt met je blog de wereld echt een beetje mooier. Het is altijd fijn om te lezen. Groet, Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn om iets te lezen waar ik mij helemaal in herken! Blijf je vriendelijke zelf aub.
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En zo is het maar net. Veel makkelijker om er niet in mee te gaan. Je moet inderdaad eigenlijk medelijden hebben met diegene die zo is. En die knul op zijn scooter...heerlijk he.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die ga ik onthouden..

    Liefs Gras vd Buren

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik had precies zon voorval laatst. Ik stond volledig in mn recht qua verkeersregels, maar deze mevrouw begon een scheldpartij af te steken. Ik kon er alleen maar verbijsterd naar kijken. Ben dan toch aktijd wel even van slag hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je omschrijft het prachtig, iets horen maar niet met iemand meelopen. Ik ga hem onthouden voor de volgende keer dat iemand tegen me tekeer gaat....ik ga het horen maar niet meegaan in het gedrag. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, geduld is een mooie deugd. :-) Inderdaad niet proberen op te reageren, maar soms is het niet makkelijk. En als je reageert moet je glimlachen en zeggen dat ze goed bezig zijn. ;-)

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)