woensdag 1 augustus 2012

C'est le ton qui fait la musique

het allereerste berichtje wat ik vanochtend
op Twitter las:
"de enige persoon die je moet verbeteren,
is de persoon die je gisteren was"
valt dat even mooi samen,
met mijn voornemen om 
na de wat humeurige toon in de
 berichten over,
geen inspiratie en ontevreden zijn,
een waar-ik blij-van-word-post
te schrijven..


want er is gewoon Zoveel,
om blij van te worden,
en in het geval dat ik de indruk heb gewekt,
dat mijn leven een tranendal is,
dat is niet zo,
maar dat terzijde..



dit weekend was ik een boekenmarkt,
hier aan de IJsselkade,
het waaide hard, en af en toe
begon het ineens te regenen,
iedereen was druk in de weer met zeilen,
en plastic om de handel droog te houden,
eigenlijk zocht ik Alice in Wonderland,
en Roodkapje boeken


maar toen zag ik een heel krat vol,
Ex Libris etiketten,
je weet wel, die je voor in je boek plakte,
met je naam erop,
jammer eigenlijk dat dat zo uit de mode 
is geraakt, want ze waren prachtig,
ook zaten er kleine bijzondere plaatjes tussen..
sommige zelfs gesigneerd,
zoals deze hierboven


de kraam werd bemand door 
2 heren van zekere leeftijd,
zeer begaan met hun handel,
en met hun klanten,
ik moest absoluut even gaan zitten,
om de bak met mooie plaatjes door te kijken,
dat moest werkelijk in alle rust 
en met aandacht gedaan worden..


dus zat ik daar langs de winderige IJssel,
plaatjes te kijken,
de een nog mooier dan de ander,
ik vond zelfs een kaartje van Middelburg,
je mag ook een bod doen, op de hele bak
zei een van de mannen,
nee nee zie ik dat word teveel,
(hoewel de verleiding groot was)
ik heb al zoveel spullen..


dan ben je dus geen Echte verzamelaar,
zei de man
mijn hele huis staat vol met boeken en dozen met plaatjes,
ik kan er zelf nog net bij,
en ik zag het meteen voor me,
de man tussen de stapels..
en ik glimlachte bij het idee,
dat iemand mij Geen verzamelaar noemde...


ik kocht de plaatjes,
kreeg het kaartje van de boekenman,
voor het geval, ik toch de hele doos wilde,
alles werd voorzichtig in een envelop gedaan
en bij het laatste plaatje


zegt de man:
ah dat is een mooie, 
het is de Toon die de muziek bepaald,
een ware levenswijsheid..
en hij heeft gelijk
natuurlijk heeft hij gelijk
C'est le ton qui fait la musique..
en elke dag opnieuw
kan je zelf bepalen hoe de muziek klinkt..

9 opmerkingen:

  1. Ik dacht meteen, nee, nee, dat klopt niet. Bij ons rijden namelijk betonwagens met die tekst maar dan iets anders, C'est le beton qui fait la musique.. Nou snap ik dat die tekst is ontstaan uit een andere tekst, die van jouw dus. Ik vond het als kind altijd zo mooi, het enige Frans dat ik kon.
    Helemaal uit de context deze reactie, maar ik heb je vorige berichten nog niet gelezen dus geen idee waar je op doelt, ga het meteen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend mooi geschreven! En een waarheid als een koe dat 'C'est le ton qui fait la musique'!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie kaartjes, wijze woorden! Fijne dag!
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet nog heel goed dat je in de moeilijke tijd van vorig jaar een keer zei: het is de toon die me niet bevalt. Dat is mij steeds bij gebleven .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee, was er ook. Rond vieren pas. Hoorde waarschijnlijk dezelfde mannen, ook de hele doos aanbieden aan iemand ;). Was op zoek naar een speld in een hooiberg, en soms kun je geluk hebben. Bestond deze keer uit een boek van de schilder Turner, al kwam ik daar niet voor.
    Zou volgende week eindelijk naar Deventer kunnen gaan, nooit geweest, wil al jaren, maar kon nooit. En nu wil ik geloof ik niet meer. Zeker toen ik een standhouder hoorde zeggen dat hij daar niet naar toe ging, dat massale. Zijn klanten vonden markten als die in Zutphen veel prettiger. Huh, kon ie gedachten lezen?
    Vanmiddag naar de Schepping om origamipapier en porseleinstiften te halen. Even genieten daar als Dagobert Duck in zijn pakhuis.
    Dank je voor de mooie quote. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Henri Thoreau zei het al:
    "To affect the quality of the day, that is the highest of arts".
    Niet altijd even makkelijk, wel waar..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is het ware kringloop-geluk! Heerlijk. Daar kun je weer een tijdje op teren.
    En bovendien: altijd fijn om te horen dat er nog gekkere mensen zijn dan jezelf. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)